У оквиру 48. Фестивала филмског сценарија одржава се Летња школа филмске драматургије „Слободан Стојановић“ чији су полазници студенти Факултета драмских уметности у Београду и Академије уметности у Новом Саду, а коју води Милан Пузић, сценариста и редитељ, као и редовни професор на Факултету филмске и телевизијске драматургије на Академији уметности Нови Сад.
– Оно што је заиста инспиративно ове године је што се пријавио већи број студената са различитих академија и различитих уско стручних опредељења, а да им је заједничка тачка Филм, тачније сценарио за филм. Препуни су питања, а зна се, ко пита, отвориће му се могућности. Озбиљно виде и осећају да је скоро све подређено њима, каже Пузић.
Мина Петрић, која је у два наврата била полазница школе, а данас је сарадница у оквиру Школе филмске драматургије, наводи да је ово прилика да студенти погледају безмало целу годишњу продукцију филмова што им помаже да сагледају токове савремене домаће продукције и своје могуће место у њима. Зато је посебно узбудљиво развијати њихове идеје управо у амбијенту ФФС-а, где је струјање идеја врло живо.
Конференција за новинаре четвртог дана Фестивала филмског сценарија протекла у знаку Ђорђевића – Косте, Марка и Младена који потписују сценарио и режију за три филма у такмичарској конкуренцији. Коста Ђорђевић говорио је о свом трећем филму, „Сунце мамино“.
– У филму има доста аутобиографског, с тим да сам се суочавао са тим у коликој мери сам на један погрешан начин доживљавао своје одрастање, али то је зато што си клинац и у протагонисту сам исто то имплементирао, тако да и он потпуно погрешно види свет око себе и самог себе, рекао је Коста Ђорђевић и најавио нови пројекат на којем ради, причу о људима у касним тридесетим годинама, о томе како је бити остављен и о начину на који се човек носи са тим.
У другом делу конференције, на питања су одговарали Младен Ђорђевић, редитељ и сценариста филма „Радничка класа иде у пакао“ и Силвија Крижан, глумица.
– Увек сам био сам себи сценариста, тако некако ми је била најлагоднија позиција. Не могу ја да раздвојим сценарио од режије, рекао је Младен и осврнуо се на то да је веома компликовано писати сценарио за колективног јунака.
Силвија Крижан остварила је изузетну улогу. Она је говорила како је изгледао рад са Младеном и упоредила припреме за рад у позоришту и на филму.
– Младен ствара неки чудан, чаробан свет, нешто посебно, рекла је Силвија.
У завршници конференције за новинаре, представљено је ново издање посвећено Гордану Михићу. Културни центар Врњачке Бање објавио је занимљиву књигу која је проистекла из самог Фестивала „Гордан Михић – хроничар маргине“, тачније из прошлогодишњег Симпозијума.
Књигу су представили: Дејан Дабић, Саша Радојевић и Срђан Чеперковић. Закључак је да Симпозијум као заштитни знак Фестивала на овај начин добија једну додатну специфичну тежину. Према речима Срђана Чеперковића излагањима са Симпозијума додат је интервју Милана Никодијевића са Горданом Михићем као веома битан прилог у овој књизи.
У врњачкој Библиотеци представљена су два интересантна издања Филмског центра Србија: „Партизански вестерн Жике Митровића“, аутора Недељка Ковачића и друго, допуњено издање књиге Слободана Шијана „Писци у биоскопу: књижевна историја наших филмских доживљаја – антологија“.
Зоран Јанковић, филмски критичар говорио је о делу „Писци у биоскопу“, нашег чувеног редитеља Слободана Шијана, који је, поред осталог, режирао култне филмове „Ко то тамо пева“ и „Маратонци трче почасни круг“.
Други део књижевне вечери протекао је у разговору Зорана Јанковића и Ђорђа Бајића, књижевног и филмског критичара са Недељком Ковачићем, редитељем, аутором књиге „Партизански вестерн Жике Митровића“, која је проистекла из његове докторске тезе.
Радио Врњачка Бања, традиционално је део Фестивала филмског сценарија. Мобилни студио стациониран је овај пут на фестивалској тераси хотела Фонтана, а пред микрофонима су се смењивали филмски радници, гости фестивала
Четврте фестивалске вечери, публика је у врњачком биоскопу могла да види филм Lost country који су сценарио написали Алис Винокур и Владимир Перишић који потписује и режију.
Четврто вече Фестивала на Летњој позорници „Данило Бата Стојковић“ започело је минутом ћутања поводом смрти најплодоноснијег домаћег сценаристе Синише Павића. Публици се на почетку вечери обратио Жарко Јокановић који је између осталог рекао да је изгубио једног од најбољих пријатеља.
– Данас је један од најтужнијих дана српске културе. Остали смо без једног од најзначајнијих филмских, телевизијских стваралаца, једног од најзначајнијих писаца овог времена. Отишао је у вечност, тамо где му је и место Синиша Павић, име институција. Неки ће рећи да је био најбољи српски сценариста, неки ће рећи да је несумњиво најплодотворнији, неки да је најупечатљивији. За мене је он све то, а поврх свега и мој дугогодишњи најбољи пријатељ. Сценариста, судија, хуманиста, мудрац који промишља стварност, ненадмашан у ономе што ради. У једном имену садржано је неизмерно велико добро, и људско и професионално, квалитет за сва времена. Био је и унверзалан и савремен, а остаће и свевремен и вечан. Не само да је поставио темеље модерног телевизијског израза, него је од онога што је радио, од свог стваралачког опуса, створио кулу, коју тешко да ће ико икада надмашити. Синиша Павић је своја телевизијска и филмска сценарија писао руком на каро папиру, на колену преко 80.000 ручно написаних сценарија најбољих филмова и серија који остају и нама и нашим потомцима као својеврсни уџбеници психологије, социологије и историје времена о којима је Синиша Павић писао. Био је посебан и нећемо више никада имати некога ко личи на њега – речи су Жарка Јокановића.
На Амфитеатру премијеру је имао филм „Југодром“ сценаристе Косте Пешевског и редитеља Ђорђа Станимировића. Пред публику је изашла екипа филма у саставу – Коста Пешевски сценариста и редитељ Ђорђе,Марко Булајић, директор фотографије и глумци Владимир Керкез, Љубомир Николић и Анђела Крибл. Приказан је и филм „Недеља“ чији сценарио потписује Стефан Бошковић, а режију Немања Ћеранић и Милош Радуновић. Публици су се поклонили Антонио Скарпа, Ален Селими, Марко Јанкетић и Хусеин Алијевић.
Последње фестивалске вечери након доделе награда публика ће моћи да види филм „Јорговани“ по сценарију Давида Јаковћевића који је режирао Синиша Цветић.